Linglong i država da ne skrivaju projekat fabrike guma kao zmija noge

Javni poziv za uvid u dokumentaciju podnetog zahteva kompanije Linglong, koji je putem lokalnog lista uputio Grad Zrenjanin, ocenjujemo kao vrhunski cinizam. Zahtev za procenu potrebe izrade Studije uticaja na životnu sredinu odnosi se na projekat izgradnje trafo stanica, poslovnih zgrada i parkinga, odnosno objekata čija izgradnja, što je i laiku jasno, neće značajno uticati na životnu sredinu. Iz podnetih dokumenta saznaje se samo jedan interesantan detalj,  a to je činjenica da je izvođač radova Mašinoprojekt, firma koja je od početka uključena i u kontraverzni projekat “Beograd na vodi”.

Zbog interesa javnosti, ukazujemo na sledeće:
Kompanija Linglong je jedna od najvećih kineskih fabrika za proizvojnju automobilskih guma. U provinciji gde je smešteno glavno postojenje za proizvodnju već dugo postoji prekomerno zagađenje vazduha i kineske vlasti su zbog toga u jednom trenutku zatvorile sve fabrike za proizvodnju gume u njoj. Nakon toga selektivno daju dozvole onima za koje procene da su unapredile standarde za zaštitu okoline. To je na kineskom tržištu izazvalo nagli skok cena guma koji je bio i do 5% mesečno. Stručnjaci smatraju da će cene guma nastaviti da rastu, jer je adekvatna oprema za zaštitu od zagađenja vrlo skupa i neminovno poskupljuje finalni proizvod.

Kompanija Lonlong ima lošu istoriju u sprečavanju akcidenata. 2015. godine je njihova fabrika guma na Tajlandu imala razarajući požar. U trenutku požara postrojenje je bilo staro samo godinu dana i u njegovom magacinu je izgorelo oko 800 hiljada automobilskih guma. Požar je neuspešno gasilo 50 vatrogasnih vozila.

Zgarište Linglonga na Tajlandu pre pet godina

Ako planirana fabrika Linglong u Zrenjaninu bude radila kako je najavljeno, biće joj potrebno dopremiti i iz nje otpremiti oko 300 hiljada tona sirovina i gotovih proizvoda godišnje, što je 13 hiljada šlepera od 24 tone. To će biti ogroman, neizdrživ pritisak na lokalnu putnu infrastrukturu  i veliki skok emisije izduvnih gasova iz vozila za transport, kao i novi veliki izvor PM čestica i ZnO u prahu, kao posledice habanja kamionskih guma.

Bez javno objavljene Studije o uticaju na životnu sredinu pogona za proizvodnju guma, a ne pomoćnih zgrada, ne može da se proceni na koji način će postrojenje uticati na okolinu, kakva će dodatna zagađenja izazvati, koji će standardi i oprema biti primenjeni, i kakva će biti prevencija za sprečavanje akcidentata, poput požara.

Pozivamo investitora i državu da ne skrivaju projekat fabrike guma kao zmija noge već da izađu pred javnost sa Studijom o proceni uticaja na životnu sredinu celokupnog postrojenja, na način koji jasno daje odgovore na sva relevantna pitanja.